Frukta Allah som hedrade och ärade er genom att sända Koranen till er.
Dagens khutba är en reflektion över sura Al-Hudjurat.
Det är en sura som uppenbarades under profetens SAWS Medina-tid – en Madeni sura som innehåller 18 ayat.
De handlar mycket om Adhaab – dvs reglerna för muslimers goda beteende i olika situationer.
I sura az-Zukhruf, aya 44, säger Allah SWT:
[43:44] Genom denna [Skrift] ska ditt och ditt folks namn hållas i [evig] ära…
…så Allah bekräftar med dessa ord att Han upphöjer profeten SAWS och Hans folk,
till en särskilt ärofull och hedersam position.
Kära troende! Allah SWT säger vidare i sura Yunus, aya 57:
[10:57] MÄNNISKOR! Ni har nu fått ta emot förmaningar och varningar från er Herre,
och en läkedom mot det [onda] som bor i människors bröst, och vägledning,
och nåd för dem som tror.
Men vi stannar och fördjupar oss i några ayat ur sura Al-hujurat.
Det som enar oss muslimer är vår tro som grundas på en ren tawheed – vetskapen
om att Allah är En och Densamme, i alla tider och alla världar.
Det enda vi är stolta över, är att vi dyrkar Allah SWT.
Allah ges oss ära endast därför att vi är muslimer.
Allah kommer att förnedra oss om vi försöker skaffa oss ära med något annat medel än islam.
Inledningsvis talar Allah om den omsorg och respekt vi bör visa profeten SAWS,
att till exempel aldrig överrösta eller avbryta honom.
Men surans huvudbudskap är att inte fatta några beslut utan att konsultera koranen i saken – eller profetens sunna.
Och huvudtemat är alltså hur vi ska uppföra oss gentemot Allah och Hans profet.
En annan sak den lär oss är hur noggranna vi måste vara att reda ut sanningshalten i nyheter vi får innan vi reagerar.
Att alltså inte bry oss om skvaller eller döma någon för snabbt – utan verklig bevisning.
Det handlar också om broderskapet i islam, och sist betonar suran hur viktigt det är med försoning mellan muslimer som har splittrats.
Frasen ”Yaayuhalladheena aamano” till de troende kommer upprepade gånger i texten.
Ibn Masud RA sa: ”När ni kommer till ordet ”Ni troende” – lyssna då noga, för där vill Allah beordra eller förbjuda dig något”.
Man kan ju undra varför Allah börjar en aya med ”O! ni troende”… Jo, där vill Allah fånga hela vår uppmärksamhet för det Han säger är viktigt!
Kära muslim och muslima!
Var på din vakt, och reagera eller tala inte med annat än Allahs – och
Hans profets – befallning i åtanke!
Profetens sahabi var extremt noga med att aldrig sätta någon
vid sidan av Allah, eller att någonsin avslå en befallning från Allah
och profeten SAWS.
Att döma eller tala på ett sätt som strider mot Allahs och profetens befall-ning,
det ska muslimer varna varandra för att göra.
Det är också alla mus-limers plikt att tillrättavisa och varna andra muslimer som talar om Allah utan kunskap.
Särskilt i vårt samhälle – med dess okunskap om religion – är detta farligt.
Muslimer upphöjs i arbetslivet och studierna lätt till ex-perter av människor som själva inget vet.
Dessa muslimer tillfrågas, fast de egentligen vet mycket lite om sin egen religion,
men ändå gärna pladd-rar på och hittar på och som därmed sprider förvirring och farliga
miss-uppfattningar om Fiqh och andra delar av islam.
De hittar på egna förkla-ringar till varför Allah har bestämt det – eller förbjudit det – fast olamas
kan vara eniga om att det inte finns någon säker kunskap i den frågan.
Och detta, det är inget annat än en shaitans handling.
Allah SWT säger i sura al-Baqara; aya 168-169:
[2:168] MÄNNISKOR! Ät av det som jorden ger och som är tillåtet och hälsosamt,
och följ inte i Djävulens spår; han är sannerligen er svurne fiende.
2:169] Han uppmuntrar er [att begå] onda och skamlösa handlingar och [uppmanar er]
att påstå om Allah sådant som ni inte kan veta något om.
Att döma på ett sätt som strider mot quran och sunna;
det är en annan farlig handlig som vi måste avstå från.
Då lämnar vi Allah och profetens väg,
och använder vårt eget tänkande på ett sätt som om den var likvärdigt med Allahs totala kunskap och vishet.
I deen är nya påhitt – bidah – ett annat område vi ska akta oss för.
Vi agerar då som om islam inte var komplett, och att vi på något sätt ska fullborda den.
Återigen är det som om vi tyckte vi var smarta som Allah, eller ännu smartare.
Det här är bland de allra allvarligaste synderna.
Att ignorera profetens SAWS ställningstagande i en viss fråga, och att mot profetens i stället
skapa sin egen och vilja sprida den till andra, är ett mycket allvarligt felsteg.
I det fallet är det värre än att tala utan kunskap.
Allah SWT avslutar sura al-Hudjurat med att nämna två av Sina egens-kaper:
Han är Aleem (har vetskap om allt) och Baser (ser allt vad vi gör).
Allah vill att vi ska veta, att Han ser allt vad vi gör,
och vad vi har för niyya (avsikt).
Om vi bara förstår dessa ayat,
får vi helt klart taqwa.